Inspireras av experterna

En blogg för dig som älskar entusiastfordon

Här i bilbloggen kan du läsa om allt från unika bildetaljer på nördnivå till generella händelser som har påverkat bilens historia till vad den är idag. Du behöver inte vara en expert på entusiastfordon eller ha något större intresse för att drömma dig bort bland häftiga bilder och inspirerande texter. Följ med oss på vår resa in i entusiastfordonens färgglada värld!

Amerikanska bilar – först med Air Conditioner

Air conditioner började byggas in i bilar i New York redan på 1930-talet men då endast i lyxigare fordon så som limousiner. På 50-talet blev det dock vanligare i Amerikanska bilar att installera air conditioner och idag ser vi alla det som en självklarhet i nya bilar. Det var heller inte för än på 50-talet som den uppdaterade versionen kom till Air Conditioner Controler – tidigare fanns där bara en av/på-knapp. Från början tog air conditioner-systemet även upp hela bagageutrymmet och var otroligt kostsamt. Härligt att tekniken har gått framåt tycker vi – men visst finns det en charm att fälla ner rutorna och njuta av vinddraget, speciellt i en Cadillac Eldorado Seville från 1960 som ni ser på bilden.

Chevrolet Impala – en bil med historia

Bilen på bilden är en Chevrolet Impala från 1959 och en riktig drömbil för många bilentusiaster! Med de häftiga fenorna och den kaxiga loggan lyfts känslan för bilen ytterligare några nivåer. Mellan flaggorna på loggan ser ni impalan – en antilop i språng.

Visste ni att det just en Chevrolet Impala Vanheden körde runt i Jönssonligan-filmerna? Vanhedens bil var dock svart och hade årsmodell -64.

Endast 913 exemplar

Denna unika bil – Monarch Richelieu från 1956 är en kanadensisk byggd Mercury. Så vad gör just denna modellen extra lyxig? Jo, den är endast gjord i 913 exemplar – häftigt va?

Ford Mustang

Redan år 1964 byggdes den första Ford Mustang – främst som en enklare byggd bil för ungdomen i USA. Lanseringen av Mustang anses vara en av de mest lyckade i bilindustrins historia! Modellen finns både i cabriolet och coupe och även om ändringar gjorts både in-och utvändigt är det lätt att känna igen denna bilmodellen. Sedan 2004 har Mustang varit en av de populär bil på marknaden med stor efterfrågan.

En ikon

Chevrolet Bel Air 1957 är verkligen en ikonisk amerikansk klassiker. Som man ser på bilderna har instrumentbrädan lackeras i samma röda kulör som bilen. Förutom den kaxiga röda färgen kan vi även se aluminium inslag och bel air texten både på ratten och på fenan.

Ford Phaeton från 1935

Visst är den vacker, den klassiska instrumentpanelen i sin enkla 30-talsstil. På bilderna ser man den stora hastighetsmätaren och bredvid denna termometer och bränslemätaren.
v8 loggan dyker upp både i rattens mitt men även placerad i mitten mellan passagerare och förare – där inget mindre än en askkopp döljer sig bakom. Askkoppen var en del av standardutrustningen i äldre bilar men har nu tagits bort, säkert ett val flera passagerare i bilen är nöjda med!

En fröjd för bilentusiasten

50-talets bilar är verkligen ett hantverk i sig. Bilarna pryds av kromade detaljer och historiska emblem. På bilden ser man en Chevrolet Impala från 1958 – en vacker bilmodell som verkligen symboliserar entusiastbilarnas esse.

chevrolet impala 1958

General Motors

General Motors – eller GM om de kallas – är än idag en av de största biltillverkarna i världen. I många år var det faktiskt det absolut störta i hela världen. GM är ett multifunktionells fordonstillverkare med sitt huvudkontor i
Renaissance Center i Detroit, Michigan. Visste ni att GM även ägde bilmärket Saab under en period? GM grundades av William C. Durant år 1908 och bestod då av bilmärket Buick. Buick är i Sverige mest känt för sina modeller under 1950-talet. Med många bilmärken under sina vingar så som Buick, Chevrolet, Pontiac och Oldsmobile har det även prestigemärket Cadillac – något de verkligen kan stoltsera med.

Convertible

På bilden ser ni fronten på en Chevrolet Impala Convertible från 1962.
Man ser tydligen den snygga loggan i framkant av huven. Bilden har även dubbla framlyktor och allt i krom. Denna bilden symboliserar verkligen det vackra med 60-talets bildesign. Förmodligen vet alla vad det innebär när en bil ’Convertible’, men finns det någon som inte visste det så betyder det att bilen är en cab!

Kulörer i vågade kombinationer

Färgerna på 50-talsbilarna är helt fantastiska. Här blandade man härliga kulörer i olika kombinationer och var rätt vågade med sina färgsättningar – något man knappt ser hos bilarna tillverkade idag. På bilden ser ni den ovanliga kombinationen Harvers Gold India Ivory med Neptune Green. En två sits interiör i en Chevrolet Bel Air Convertible från år 1955. Det som utmärker Bel Air-modellen lite extra är de fantastiska listverken efter bildens sidor och just denna modellen med de vackra färgvalen.

Bakljusen

Bakljusen är ett bra kännetecken för Chevrolet Impalan mellan år 1958-1965. Med ett undantag, årsmodellen 1959 där baklyktorna snarare hade en kattögon-form.

Top of the time

Vad kännetecknar en Cadillac Eldorado Seville från 1960? Jo, en riktigt mäktig font med massor av krom, snygga emblem, dubbla framlyktor och dubbla lampor nertill. Eldorado var Cadillacs lyxigaste modell och förknippas med två modeller – Cadillac Eldorado Seville och Cadillac Eldorado Biarritz. Biarritzen är en cabriolet medans Sevillen stod ut med sina fina listverk efter sidorna. Även inredningen var annorlunda i Sevillen då den hade 345 hh V8 istället för 325 hh som i den vanligare modellen Serie 62. Automatiskt öppning av baklucka och soft close stängning var standard på denna modellen medans air condition och farthållare redan då fanns som ett tillval, häftigt va?

Emblem

Emblemen på 1950-1960-talsbilarna var verkligen helt fantatstiska. På bilden ser ni embelmet på en Chevrolet Bel Air från 1957

Hastighetsmätare

Här ser ni en bild på en hastighetsmätare på en Ford Sunliner från 1955 samt på den snygga loggan på motorhuven. År 1955 var även året då det i Sverige blev lag på att bilarna skulle vara utrustade med hastighetsmätare! Det finns två olika modeller av hastighetsmätare – Mekaniska och Elektroniska.
Den mekaniska fungerar så att den har en permanentmagnet som roterar med en koppling till exempelvis växellådan eller till en hjulaxel. Intill magneten finns där en fjäderbelastad klocka eller platta av
aluminium, upphängd så att den kan vrida sig och påverka visaren. När magneten roterar kommer virvelströmmar att induceras i aluminiumklockan, och denna kommer att vrida sig i proportion till rotationshastigheten hos magneten. Rätt häftigt faktiskt.
Den elektroniska kräver en form av pulsgivare som kan monteras vid exempelvis växellådans utgående axel och räknar då antalet pulser under kort tidsintervall. Dessa hastighetsmätare kan då både visas som en visare eller helt digitalt.

En äldre bil

Ford V8 motorer kom redan år 1932 och då med en sidventilsteknik som varade enda fram till 1953. Motorn på bild är en trimmad modell från 1946 med Edelbroch aluminium toppar, två förgasare med dubbla Strömberg 97 – ett klassiska Hot Rod bygge helt enkelt. Ni ser även en Ford årsmodell 1932 chassie med en 28 A-Ford Roadster kaross. Dessa byggen började man göra redan under 1940-talet. En Hot Rod var en bil som fattiga Amerikanska ungdomar började bygga för att tävla med, där de plockade bort vissa delar av bilden som ansågs ”onödigt tunga”.